ערב ראש השנה נודע דבר מותה של שופטת בית המשפט העליון בארצות הברית רות ביידר-גינסבורג שהייתה ידועה בפועלה למען זכויות נשים. סמנכ"לית התפעול של פייסבוק, שריל סנדברג ספדה לה בפוסט תחת הכותרת: "נשים שייכות לכל המקומות שבהם מתקבלות החלטות". וכך כתבה: "כאשר רות ביידר-גינסבורג סיימה את לימודיה למשפטים באוניברסיטת קולומביה בשנת 1959, היא הייתה ראשונה בכיתתה - והיא לא מצאה עבודה. אז היא עשתה את מה שעשו נשים מבריקות ושאפתניות לאורך ההיסטוריה כשדלתות הכוח נטרקו בפניהם: היא מצאה דרך אחרת. אלפי חוקים ממלכתיים ופדרליים התייחסו לנשים כמו לאזרחים סוג ב'. רות ביידר-גינסבורג אמרה, 'אני אשנה את זה, גם אם אצטרך לעשות את זה מקרה אחד בכל פעם'. היא טענה וזכתה בחמישה מקרים בולטים של שוויון מגדרי בפני בית המשפט העליון. כל כך הרבה נשים הצליחו לרדוף אחרי חלומותינו ולממש את זכויותינו כאזרחים שווים בזכותה.

"כשופטת בבית המשפט העליון היא הרחיקה לכת עוד יותר: זכויות הצבעה. הזכויות והכבוד של המהגרים. גישה לבריאות. שמירה על הסביבה. היא הייתה עקרונית, נלהבת - והיא נלחמה עד הסוף. אני לא יודעת איך ייראו חיי בלי שרות ביידר גינסבורג תילחם בשבילי ועל כל הנשים. יותר מכל דבר אחר, הלילה, אני אסירת תודה. תודה לך, השופטת גינסבורג".

רות ביידר-גינסבורג נבחרה לכלת 'פרס בראשית' למפעל חיים לשנת 2018. סאנה בריטבסקי, המשנה למנכ"ל קרן פרס בראשית, פרסמה בעקבות מותה: "אובדן קשה מנשוא, ממש אישי. המקרא אומר כי הבורא לוקח את הצדיקים אליו במועדים וחגים. כך השופטת גינזבורג נלקחה מאיתנו בערב ראש השנה. שהמשיכה לעבוד ולהוביל גם לאחר מאבק עיקש במחלה, עד אשר לא יכלה עוד. רות ביידר-גינסבורג שימשה אות ומופת לכל אישה בעולם, וכך תהיה לשנים הבאות. ההשראה לכל אדם, לכל אישה לוחמת חריפה למען שקיפות וצדק ומפלסת דרך באמת משלה למרות כל המכשולים שבעולם הישן. היא אדם של אומץ רב, כנות ולב רחב. למען השינוי, למען זכויות הנשים בעולם, למען כולנו".

רות ביידר-גינסבורג וסאנה בריטבסקי  (צילום: צילום מסך פייסבוק)
רות ביידר-גינסבורג וסאנה בריטבסקי  (צילום: צילום מסך פייסבוק)

פועלים להצלחה עם קרופיק

ראובן קרופיק, יו"ר בנק הפועלים, אירח לאחרונה את חברי הוועדה המייעצת של קרן המלגות 'פועלים להצלחה' למפגש התנעה לקראת פתיחת שנה ב' של הקרן. השנה, קרן פועלים להצלחה תעניק מלגות בסכום של 10,000 ₪ ל-100 סטודנטים מרחבי הארץ. הסטודנטים מקבלי המלגה יהיו מחויבים ל-160 שעות שנתיות של פעילות בקהילה, באחד ממרכזי העמותה בפריפריה החברתית והגאוגרפית.

בין חברי הוועדה המייעצת של הקרן: ד"ר שולה רקנאטי - יו"ר עמותת חינוך לפסגות; ברק רגב - מנכ"ל גוגל ישראל; אורן שגיא - מנכ"ל סיסקו ישראל; פרופ' עליאן אלקרינאוי - פרופ' לעבודה סוציאלית באוניברסיטת בן גוריון; שירלי רמון-ברכה - מנהלת מחלקת החינוך בעיריית תל אביב-יפו; נמרוד דותן - מנכ"ל חינוך לפסגות; עמית אוברקוביץ' - משנה למנכ"ל בנק הפועלים והממונה על חטיבת משאבי אנוש, ועוד. 

ראובן קרופיק ושולה רקנאטי (צילום: אביב גוטליב)
ראובן קרופיק ושולה רקנאטי (צילום: אביב גוטליב)

הפרס של שטראוס-בן-דרור 
אשת העסקים והפילנטרופית רעיה שטראוס-בן-דרור מייסדת 'מיזמי רוח' ואוצרות הגליל לקידום וחיזוק הגליל המערבי, נבחרה על ידי ארגון "מנטש" לקבלת 'אות המנטש למפעל חיים' על נתינה לזולת וחיזוק החברה בישראל. עמותת ‘להיות מנטש’  שואפת לחזק את האחדות בחברה הישראלית ולהחדיר לתוכה את החשיבות של מידות טובות וערכים חיוביים שהם המפתח לשגשוג אישי וללכידות חברתית. העמותה פועלת לקידום ערכים של הגינות, יושר ואכפתיות – לחברה מלוכדת וסובלנית.

במהלך הטקס שנערך ב'זום', העניק ד"ר משה קפלן - מייסד ארגון 'מנטש', את אות מפעל החיים לשטראוס ואמר: "אנו גאים להעניק לגברת רעיה שטראוס-בן-דרור את "אות מנטש" על מפעל חיים של נתינה לזולת. למנהיגות החברתית שלה אין תקדים בישראל. פעילותה הפילנטרופית משתרעת על פני עשרות שנים ומהווה תרומה בלתי פוסקת לחיזוק הקהילה והחברה בישראל".

רעיה שטראוס (צילום: אביב חופי)
רעיה שטראוס (צילום: אביב חופי)

 צילומים למען הנפגעים

טרום הסגר נפתחה במוזיאון ארץ ישראל – מוז"א, בתל אביב, תערוכת צילומים חגיגית שאצרה בהתנדבות הפרסומאית והיזמית החברתית יערית שושן-סבג, עבור עמותת "שותפות מגן ישראלית", הפועלת למען הלומי הקרב בשירותי הביטחון ובני משפחותיהם. בתערוכה מוצגים 30 צילומים אומנותיים של נפגעי פוסט-טראומה שצולמו יחד עם אחמ"ים וסלבים שהתנדבו לפרויקט. כל תמונה מספרת את סיפורו האישי של נפגע הטראומה דרך עדשת המצלמה.

נכחו באירוע ושמרו על ההנחיות:  שר החוץ גבי אשכנזי, ח"כ נפתלי בנט, ח"כ אורנה ברביבאי,  מנכ"לית העמותה - רוני ססובר ובעלה גיל ססובר, מנכ"ל המוזיאון עמי כץ, ורד וברק רוזן, איש העסקים משה פטרבורג - אביה של ססובר ועוד. 

גבי אשכנזי ויערית שושן-סבג (צילום: אביב חופי)
גבי אשכנזי ויערית שושן-סבג (צילום: אביב חופי)

עמי כץ ונפתלי בנט (צילום: אביב חופי)
עמי כץ ונפתלי בנט (צילום: אביב חופי)

רוני ססובר ומשה פטרבורג (צילום: אביב חופי)
רוני ססובר ומשה פטרבורג (צילום: אביב חופי)

זליקמן והעיר הלבנה

על רקע ביטול המשחקים האולימפיים בטוקיו הקיץ כתוצאה ממשבר הקורונה, החליטה חברת יזמות הנדל"ן 'בנייני העיר הלבנה', לאמץ את המתעמלת האמנותית ניקול זליקמן, בת ה-19 למשך שנה נוספת, ותעניק לה חסות כספית חודשית של אלפי שקלים. זליקמן נחשבת לאחת מהספורטאיות המובילות של ישראל בהתעמלות אמנותית, והייתה אמורה להשתתף במשחקים האולימפיים בקיץ החולף, שבוטלו בשל נגיף הקורונה.  מנכ"ל בנייני העיר הלבנה-  גבי קלמן: "שמנו לנו למטרה לתמוך בערכים שמייצגת זליקמן, שמהווה סמל למצוינות ומודל לבני נוער להשגת מטרות ודבקות במשימה. היה חשוב לנו להמשיך לתמוך בפועלה, בעיקר על רקע של ביטול התחרויות והמשחקים שהיו צפויים לה. אנחנו רואים חשיבות רמה בתרומה לקידום הספורט הישראלי".

גבי קלמן וניקול זליקמן (צילום: ימה שמש)
גבי קלמן וניקול זליקמן (צילום: ימה שמש)