כשדוגמניות העל צעדו השבוע על המסלולים היוקרתיים במנהטן והציגו את קולקציות האביב-קיץ 2026, מאחורי הקלעים התרחש מהלך מקביל ומדאיג: אלפי אתרי זיופים חדשים צצו ברשת תחת שמות המותגים הגדולים שכיכבו בשבוע האופנה.
מה שהתחיל כשבוע של יצירתיות וחדשנות הפך גם לחגיגה של נוכלי סייבר, שמצאו בהזדמנות הזהובה הזו דרך להרוויח מיליונים על חשבון צרכנים תמימים שחיפשו לקנות את הפריטים החמים ביותר מהמסלול.
שבוע האופנה בניו יורק, שהסתיים ביום שלישי האחרון (16 בספטמבר), הציג למעלה מ-60 תצוגות של מעצבים אייקונים לצד כוכבים עולים. בתי אופנה כמו קלווין קליין, כריסטיאן סיריאנו ואולה ג'ונסון הציגו את הקולקציות המיוחלות שלהם במקומות איקוניים ברחבי העיר. אבל בזמן שהקהל נהנה מהשעות הנוצצות, פושעי סייבר עבדו ללא הפוגה ברקע.
פראדה בראש הרשימה: אלו המותגים שנפגעו הכי קשה מזיופים
נתונים בלעדיים מחברת הסייבר הישראלית ׳ברנדשילד׳ חושפים עד כמה הבעיה מעמיקה. רק במהלך השבוע האחרון, נרשמו אלפי דומיינים מזוייפים תחת שמות המותגים שהובילו את השבוע. פראדה מובילה את הרשימה השחורה עם 2,259 רישומי דומיין מזוייפים, וגוצ'י צמודה אליה עם 2,203 דומיינים חדשים. גם לואי ויטון לא נחסכה, עם 305 רישומים חדשים שמנסים לחקות את המותג היוקרתי.
מפתיע במיוחד הוא המספר הגבוה של זיופי אמיליו פוצ'י - 781 דומיינים למותג שנחשב קטן יחסית, דבר שמדגיש עד כמה אין מותג שבטוח מהונאות ברשת.
יואב קרן, מנכ"ל ברנדשילד, מסביר את התופעה: "הקפיצות המשמעותיות ברישום הדומיינים מתרחשות בעיקר סביב אירועי אופנה גדולים, ובחודשים שבהם מותגים משיקים קולקציות חדשות שזוכות לסיקור עולמי. הנוכלים פשוט מנסים לרכב על הגל ולהרוויח מהבאזז".
הזיופים שמסכנים את הצרכנים
על פי מידע שנמסר למערכת התופעה לא מסתיימת ברישום דומיינים. אתרי הזיופים האלה מוכרים מוצרים פיקטיביים או מזוייפים, גונבים פרטי אשראי ומשתמשים בשמות המותגים כדי לתרום אמון של קונים תמימים. בעידן שבו רכישות אונליין הפכו למרכיב עיקרי בחיינו, הנזק עלול להיות כפול - כספי ואישי.
"הונאות פישינג והתחזות ברשת הפכו לאיום מרכזי על צרכנים ועסקים כאחד", מוסיף קרן. "פושעי סייבר מנצלים את אמון המשתמשים כדי לגנוב מידע רגיש, לבצע עסקאות הונאה ולפגוע במוניטין של מותגים".
התזמון אינו מקרי. בדיוק כשהעיניים נשואות למסלולים ולקולקציות החדשות, הציבור הופך לפגיע יותר להונאות, מחפש לקנות את הפריטים שראה על הקטיף לפני שיגיעו לחנויות הרשמיות - ובדיוק כאן מנצלים הנוכלים את הזמן הזה.
איך לא ליפול בפח
במציאות הזו, החינוך והזהירות הם הכלים הטובים ביותר נגד הונאות. כדי להגן על עצמכם מזיופים ברשת, חשוב לזכור מספר כללים זהב:
בראש ובראשונה, אל תלחצו על קישורים חשודים בהודעות דוא"ל או SMS המבקשים סיסמאות או פרטי אשראי. אף מותג לא יבקש מכם במייל לעדכן פרטים או להזין מידע אישי.
חשוב לבדוק היטב את כתובת השולח - לרוב ההונאות משתמשות בדומיין דומה אך לא זהה לזה של המותג המקורי. במקום gucci.com תראו למשל gucci-sale.com או gucii.com.
תמיד הפעילו אימות דו-שלבי בכל חשבון פיננסי או עסקי, והיזהרו מאתרים שלא מספקים פרטים מלאים על המוכר - כתובת פיזית, מספר טלפון ואפשרויות התקשרות אמינות.
כשמדובר באופנה ויוקרה, כדאי להזכיר לעצמכם שאם המחיר נשמע טוב מדי כדי להיות אמיתי, הוא כנראה לא. תיק של לואי ויטון במחיר של 200 שקל כנראה לא יגיע אליכם בדיוק כמו שציפיתם.
העולם הדיגיטלי הפך את הקנייה לנוחה ומהירה, אבל גם פתח פתח לנוכלים ליצור אילוזיה של אמינות. בעידן שבו החדשות על שבוע האופנה מתפזרות תוך דקות לכל רחבי העולם, גם הנוכלים נהיו מהירים יותר ויצירתיים יותר. המאבק נגד הונאות האופנה ברשת הוא מעין מירוץ נגד הזמן, שבו המותגים והצרכנים צריכים להיות צעד אחד לפני הפושעים.
אז בפעם הבאה שתראו מבצע מיוחד על תיק פראדה או נעלי גוצ'י מהדור האחרון, התעכבו רגע לפני הקליק. ייתכן שמאחורי המבצע המקסים מסתתר נוכל שמחכה לרגע חולשה שלכם.