אבישי אברהמי, אחד ממייסדיה של ענקית ההיי-טק WIX ומי שמשמש כמנכ"ל החברה, פרסם בערב ראש השנה פוסט בפייסבוק על הסגר שהטילה הממשלה: "סגר ראש השנה – לחילונים בלבד!!! אני מנכ"ל הייטק. לא פולטיקאי. את הדעות הפוליטיות שלי אני שומר לחברים, וגם הם חושבים שהן די משעממות. אבל הסגר הזה הוא בדיחה - אז פעם אחת, גם אני כתבתי פוסט. הרעיון מאחורי סגר הנו להקטין את כמות הנדבקים על ידי צמצום מגע בין אנשים שיכולים להיות חולים/נשאים לאנשים בריאים. עד כאן הגיוני נכון? אך כדי שמטרת הסגר תושג יש לצמצם במיוחד את כמות המגע עם אוכלוסיות שאחוז הנדבקים בהן גבוה (לדוגמה, באוכלוסייה החרדית). לכן, באוכלוסיות אלה יש להקפיד באופן מקסימלי על ההגבלות. אבל זה פשוט לא המקרה.

כמה דוגמאות:
• מותר ללכת למיקווה - אבל אסור ללכת לים.
• מותר לשבת בבית הכנסת בקבוצות של עד 10 או 20 בחוץ - אבל אסור במסעדה.
• מותר לעמוד בתור בשוק כדי לקנות את ארבעת המינים, אבל אסור לקנות צעצוע לילד בחנות בלי תור.
• מותר לילדים לבוא לבית הכנסת, ולשחק עם החברים, אבל לילדים של חילונים אסור ללכת לגן.
כן, אלו באמת הכללים. הסגר הזה הוא תוצאה של לחצים פוליטיים ומפלה. איבד לחלוטין ממטרתו המקורית כאשר הקל דווקא עם האוכלוסייה בעלת אחוזי ההדבקה הגבוהים. והנה עוד כמה עובדות:

• ים זה אזור פתוח, לחות גבוהה, מלח ואפס מקרי הדבקה ידועים. מיקווה הוא חלל סגור, עם בלנית במרחק נשימה.
• אנשים שרים בבית כנסת (מה שהוכח כמדבק), ולא שרים במסעדה. אין כמעט הדבקות במסעדות – למה הן סגורות? למה לא ליישם בדיוק את אותם כללים?
• אנחנו לא נפגוש את המשפחה בחג - הרי אסור לנסוע, מבודד באוטו. אבל חרדים שגרים בקהילות קטנות כן יפגשו את המשפחה, בבית כנסת, או בדרך, או אחרי התפילה מוקפים במאות אנשים, אבל לנו אסורה פגישה פרטית.

ואם אתם אוהבים מתמטיקה, אז זה ממש קל לחשב: הקפסולות בבית כנסת לא באמת עוזרות, הן היו עוזרות במפגשים ארעיים, אבל בכמות הימים של התפילות בבתי הכנסת בתקופה הקרובה, זו רק דרך להפיץ קורונה.
גם אם החרדים יכבדו את הסגר הזה - להם אין כמעט מגבלות, להם הסגר הזה לא מפריע, ולכן גם לא ממש יועיל. אבל גם זה תיאורטי - כי בכל מקרה סביר להניח שהם לא יכבדו את הכללים. אנחנו החילונים כן נשב בעונש בבית, מקווים שזה יעזור, מקווים שיחד נעצור את הקורונה, אבל אם החרדים שהם האוכלוסייה עם התחלואה הגבוהה ביותר, לא באמת בסגר אמיתי זה חסר משמעות, אתם סתם בעונש בבית בלי סיבה!

אז מה אפשר לעשות? עצות ליציאה מהעונש:
• אם את אישה – פשוט תגידי "אני בדרך למקווה" ואת חופשיה.
• אם אתה גבר – פשוט תגיד "אני בדרך לתקן נזילה במקווה" ואתה חופשי.
• תקנו שלושה אתרוגים שימו באוטו ואתם "מוכרי אתרוגים, והלכתם להביא סחורה" - כן אפשר לטייל בכל הארץ ככה.
• להפגנה עם פחות מ-50 איש, לא צריך רישיון, ואפשר לעשות בכל מקום. סעו להפגנות, רק תזכרו לקחת שלט מראש, בעד ביבי, נגד, זה לא משנה, שלט = חופש.

כן קורונה זו מחלה מסוכנת וכן, צריך לצמצם את ההדבקה. אבל זה סגר שהוא כולו אפליה, נזק כלכלי עצום בלי שום ערך, פשוט אפליה נגד חילונים, אם צריך סגר תעשו סגר אמיתי. אם לא אז לא. ומילה אחת אחרונה - להם שם למעלה. אתם שבחרנו, מימין או שמאל, בואו נגיד את האמת, יצאתם דיי אפסים, החרדים עשו לכם בית ספר. סליחה, בתי הספר סגורים, עשו לכם ישיבה. ואני? אני הולך להפגין בים, כבר הכנתי שלטים ואם הבנתי את החוק, אז זה לגמרי חוקי".

היוניקורן של רוטלוי

ליגד רוטלוי - מהמייסדים ובעלי השליטה בשותפות הנפט והגז "רציו", פתח טרום החג את המסחר בבורסת תל אביב יחד עם עמית גרין - מנכ"ל "יוניקורן" - קרן ההשקעות החדשה שהקים רוטלוי, עם שלושה שותפים, שבה הוא משמש גם כיו"ר מועצת המנהלים. קרן 'יוניקורן' כבר גייסה 70 מיליון שקל לטובת השקעות בחברות טכנולוגיה ישראליות, ונכנסה לבורסה השבוע, לאחר שהשלימה השקעה בשלוש חברות בהיקף כולל של כ-2.5 מיליון דולר. בנוסף הנפיקה השותפות שתי סדרות אופציות שמימושן המלא יכניס לה עוד 95 מיליון שקל.

עם שלושת מייסדי השותפות האחרים נמנים יזם ההייטק יענק'לה טננבוים, רונן ויסרברג - לשעבר מנהל השקעות בחברת 'כלל פיננסים', ויגאל לנדאו - גם הוא מבעלי השליטה ברציו.

 ליגד רוטלוי ועמית גרין  (צילום: יונתן אילת)
 ליגד רוטלוי ועמית גרין  (צילום: יונתן אילת)

שנות השישים של בוז'י
יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק (בוז'י) הרצוג, חוגג ממש היום את יום הולדתו ה-60.  הצוות של הרצוג בסוכנות היהודית נערך מבעוד מועד עגול, וביחד עם אשתו מיכל וילדיו – הפתיע אותו במסיבה צנועה בלשכתו בירושלים עוד לפני תחילת הסגר. שני סרטונים הופקו לרגל החגיגה: אחד על פועלו הציבורי ואחד קליל יותר מהילדים של אנשי הצוות, לאור כמיהתו של בוז'י לנכדים. 

יצחק (בוז'י) הרצוג  (צילום: באדיבות הסוכנות היהודית)
יצחק (בוז'י) הרצוג  (צילום: באדיבות הסוכנות היהודית)

ההשקה המרגשת של אמץ מחקר-אמץ חוקר

אירוע ההתרמה השנתי של הקרן לחקר הסרטן בישראל ICRF נערך טרום החג,  בהשתתפות מאות מתומכי הקרן, שזכו לצפות באירוע באמצעות אפליקציית "זום". 

במהלך האירוע הכריזה הקרן על חלוקה של 21 מלגות חדשות לחברי ״נבחרת החלומות״ של חוקרי הסרטן שנבחרו על ידי הקרן לשנת 2020. מלגות אלו מצטרפות ל-47 מלגות מהשנתיים האחרונות שהקרן תמשיך בחלוקתן. בסך הכל תומכת הקרן השנה ב -69 חוקרי סרטן ישראליים, ועד כה תמכה ב- 2400 מחקרים מיום הקמתה. במסגרת האירוע התקיים באולפן מפגש מרגש בין יו"ר הקרן - עו"ד תמיר גילת, והאונקולוגית הבכירה - ד"ר טליה גולן, שמלווה אותו בהתמודדותו עם מחלת הסרטן כבר תשע שנים וחצי. גילת הכריז במהלך האירוע על השקת הקמפיין החדש של הקרן: ״אמץ מחקר - אמץ חוקר״, במסגרתו יכולים תורמי הקרן לאמץ מחקר מלא או חלקי של חוקר סרטן ישראלי שנבחר על ידי הקרן. מלגת "גשר", בשווי 200 אלף שקל לשנה למשך שלוש שנים, נתרמה במהלך השידור החי של האירוע על ידי יונתן דוד, שבעצמו התמודד בעבר עם מחלת הסרטן. שמחו על הצלחת האירוע: מנהלת הקרן - מור ברק-ריבלין; דביר בנדק - אשר הנחה; והזמרים שלקחו חלק במשדר - אחינועם ניני וגיל דור, שרון חזיז, ואוהד חיטמן. 

מור ברק-ריבלין, דביר בנדק ותמיר גילת (צילום: אור מנו וטורי)
מור ברק-ריבלין, דביר בנדק ותמיר גילת (צילום: אור מנו וטורי)

נפלאות החג

>טרום החג, על שפת הים אל מול השקיעה, כרע אלרואי הירשזון ברך, וביקש את ידה של אלינור אנג'ל - הבעלים של מכון היופי LUCK בתל אביב. החתן המיועד, בנו של שר האוצר לשעבר אברהם הירשזון, והכלה המיועדת - בתם של אבי וטלי אנג'ל, זכו לברכות רבות על הכרזת האירוסין. 

אלרואי הירשזון ואלינור אנג'ל (צילום: צילום מסך אינסטגרם)
אלרואי הירשזון ואלינור אנג'ל (צילום: צילום מסך אינסטגרם)

>הראל ויזל ובני משפחתו בחרו לקבל את השנה החדשה ביוון.