ד"ר נאווה מיכאל-צברי - מנהלת מרכז רעיה שטראוס לחקר עסקים משפחתיים בפקולטה לניהול באוניברסיטת תל-אביב, וחוקרת של עסקים משפחתיים, שיתפה בפוסט מרגש בפייסבוק: "בשבת הקודמת נפטר דודי, מיכאל שטראוס. אחיה של אמי - רעיה, איש כריזמטי, מלא חיוניות ותאב חיים. אני רוצה לספר כאן דווקא על מיכאל המנהל, המנכ"ל, ועל שלושה מאפיינים של מורשתו הניהולית. נדמה לי שהם בולטים לאור המנהיגות העכשווית.

הראשון - מיכאל ידע להקיף את עצמו ביועצים ובמנהלים בעלי דעה עצמאית, וכל חייו התייעץ עם אחרים. זאת חוכמה שראה גם אצל הוריו, הדור הראשון בעסק המשפחתי שלנו, שתמיד ידעו להוקיר את ערכה של מומחיות. מיכאל לא פחד להקיף את עצמו באנשים מוכשרים, והוא שאף תמיד שישמיעו דעות גם אם הן שונות מזו שלו. השני - מיכאל ידע לנהל תוך שימוש בפרקטיקות שנדמות כסותרות: מצד אחד, לרדת לפרטים ולדון יומיומית בכל מוצר, מתחרה או אריזה, ומצד שני, לשחרר חבל ארוך לכפיפים שלו. לשאול לדעתם ולאתגר אותם, אבל לא לומר להם מה לעשות. לתת למנהלים תחתיו את התחושה שהם בעצם "בעלי הבית", ושהם מחליטים את ההחלטות וכיצד יוציאו אותן אל הפועל. להתעקש על כל פרט בהווה, וגם לדאוג לכך שיהיה תכנון ארוך טווח. הניהול הזה של "גם וגם" הוא המילה האחרונה בתיאוריות הניהוליות ה"נכונות" היום, בעידן של שינויים וכאוס.

השלישי - מיכאל ידע את ערכה של עבודת צוות. אף פעם לא "אני", תמיד "אנחנו". הוא נהג לומר, שישיבות ההנהלה הטובות ביותר היו אלו שבהן נכנס לישיבה עם דעה אחת, ויצא ממנה עם דעה אחרת. עד שלא הסכים כל הצוות על הפתרון הרצוי, לא מתקדמים. תמיד בקונצנזוס, תמיד בשכנוע.

חשוב לי לציין, שכמנכ"ל בן הדור השני בעסק המשפחתי הזה, הוא הצעיד את שטראוס לעבר ההישגים שלה בשותפות מלאה עם רעיה. חלק מהיכולות שלו כמנהל היו גם מציאת הדרך לשתף עמה פעולה, למרות השוני ביניהם וחילוקי הדעות מעת לעת. כשהתעקשה באמת, ידע לוותר לה. הם היו שותפים של 50% 50% עד לאחר שהעבירו את שרביט הניהול לדור השלישי, לעופרה בת דודתי. וגם אימא שלי, כמו מיכאל, היא אגוז לא פשוט לפיצוח.... אבל מיכאל מצא את הדרך לגייס אותה, ולהקשיב לה כשדרשה את מה שהיה לה חשוב, כמו השקעה בהעברה בינדורית, או הכנסת נושא הבריאות וה"ביו" לתוך המוצרים. מיכאל הצליח, בסגנון המנהיגות הייחודי שלו, ליצור צוות של מנהלים שהיו נאמנים ומסורים לו, והוא הנחיל להם מורשת ניהולית שעוצבה בדמותו. בערב שערכנו בפקולטה לניהול על שם קולר באוניברסיטת תל אביב לפני מספר שנים, העלינו על נס את הסגנון המנהיגותי הזה, שכל כך חסר במנהיגות העכשווית".

ליברמן על המגרש

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, שחקן טניס חובב העלה בשבת תמונה ממגרש הטניס וכתב: אין כמו טניס לגוף ולנפש. לא הייתה שום סיבה הגיונית לסגור את מגרשי הטניס. שמרו על מרחק וצאו לשחק, זה בריא!

אביגדור ליברמן (צילום: צילום מסך אינסטגרם)
אביגדור ליברמן (צילום: צילום מסך אינסטגרם)

שירות ישראלי לתלמידי בולגריה

800 אלף תלמידי בולגריה יעברו בחורף הקרוב ללמידה מרחוק באמצעות מערכת שתוכננה עבור משרד החינוך הבולגרי על ידי ג'וש שהם ורמי נחום - אנשי הייטק ישראלים הפועלים בסופיה. שהם ונחום הם המייסדים והמנהלים של חברת AppGreat שמעסיקה 50 אנשי פיתוח בסופיה, ומעניקה שירותי מיקור חוץ ללקוחות בבולגריה, ארה"ב, קנדה, בריטניה וישראל.

 השניים  פנו ביוזמתם למשרד החינוך הבולגרי עם תכנית שגיבשו להעברת תכנית הלימודים למסגרת של מערכת אחידה, המבוססת על כלי עבודה של גוגל – זאת, לעומת שיטות הלימודים במדינות אחרות המשלבות מספר גדול של כלים שיוצרים בלבול אצל תלמידים ומורים.

גוש' שוהם ורמי נחום (צילום: אפגרייט)
גוש' שוהם ורמי נחום (צילום: אפגרייט)

תכשיט למטרה טובה

מותג התכשיטים BE SEMBOL של צמד היזמיות ספיר צימרמן-גרוס ומור קירשטיין-מנור, מציעים למכירה צמידים במהדורה מיוחדת שחלק מההכנסות ממנה, יוקדשו לתרומה למיגור האלימות במשפחה, ולתמיכה בעמותת "פורום של מיכל סלה". העמותה הוקמה במטרה – להציל את הנרצחת הבאה בתוך המשפחה, באמצעות חשיבה חדשנית 'מחוץ לקופסא' והכנסת שחקנים חדשים למגרש המאבק באלימות במשפחה.

ספיר צימרמן-גרוס ומור קירשטיין-מנור (צילום: נועם אקהויז)
ספיר צימרמן-גרוס ומור קירשטיין-מנור (צילום: נועם אקהויז)

המשאב האנושי | אפרת סיון, מנהלת משאבי אנוש חברת ביוטכנולוגיה כללית (BTG)

אפרת סיון (צילום: אמילה בראל)
אפרת סיון (צילום: אמילה בראל)

"המציאות הארגונית השתנתה בין רגע וללא הכר. כארגון פארמה המוגדר כחיוני, הפעילות במפעל הכוללת פיתוח ויצור חייבת להמשיך, ועליינו לייצר מציאות חדשה שתתאים לתנאי המשחק החדשים, תוך הקפדה קודם כל על בריאות עובדינו. הערכים עליהם התבססנו קיבלו מישנה תוקף והותאמו למצב הנוכחי- שקיפות יצרנו תקשורת כנה ופתוחה המגלמת את האתגרים הצפויים, ההחלטות ושיקוף הרציונל העומד מאחוריהן לצד חששות וסימני השאלה.

האמון הפיצול לקפסולות והמעבר לעבודה מהבית גרמו לריחוק בין מנהלים לעובדים. אפשרנו גמישות מירבית לעובדינו, ונתנו כלים למנהלים להתמודדות עם אתגרים אלו. שותפות- העברנו מסר ברור של ערבות הדדית -כולנו כאן יחד! כולנו תומכים אחד בשני בכל ההיבטים: מייצרים ביטחון כלכלי, ושומרים על בטיחות ובריאות. שמחנו לראות את ההתגייסות המלאה, ואת רמת המחויבות הגבוהה של כלל העובדים לארגון גם בזמנים מאתגרים אלו". 

 

אחדות | עדי קידר-ירדני, מנהלת שיווק באלטשולר שחם

עדי קידר-ירדני (צילום: אורן קאן)
עדי קידר-ירדני (צילום: אורן קאן)

"משבר הקורונה חשף המון פצעים פתוחים בחברה הישראלית, שספק אם היו מתגלים בצורה כל כך ברורה אם לא הייתה פורצת מגפה. כולנו עדים לפילוג שהקצין, לשיח שהפך ציני ומתריס, ולשסע ההולך ומעמיק בין המגזרים והאוכלוסיות השונות. אחד התחומים שניתן לומר שקיים לגביו קונצנזוס הוא ספורט. ענף הספורט מאחד בין מגזרים, גילאים ועדות, הוא מהווה מקום של מפלט במציאות מורכבת ומאחד רבים לטובת מטרה משותפת. החזון שלנו באלטשולר-שחם מבוסס על ערכים של הגינות, נאמנות, הישגיות, נחישות ומקצוענות, כמו גם ערבות הדדית ואחריות חברתית. אנחנו מאמינים בכוחם של ספורטאים מובילים לייצר שיח סובלני יותר של אחדות במטרה לחולל שינוי".