חרף הקורונה והדממתו הכמעט מוחלטת של עולם התרבות והאמנות בישראל, חלל אמנות חדש בשם "נסימה-לנדאו" -  פתח השבוע את שעריו. החלל החדש ממוקם ברחוב אחד העם  55 בתל אביב, ועם פתיחתו מוצגת בו תערוכה קבוצתית  בשם "מתח גבוה", הכוללת עבודות של 15 אמנים מבטיחים, שרובם נחשפים לראשונה בישראל. מרבית היצירות המוצגות, נוצרו במיוחד עבור התערוכה.

 "נסימה-לנדאו" הוא תולדה של שיתוף פעולה בין סוזן לנדאו, שבעבר כיהנה כאוצרת ראשית במוזיאון ישראל וכמנכ"לית מוזיאון תל אביב לאמנות, וסטיב נסימה - איש עסקים, ואספן אמנות נלהב שתומך במוסדות אמנות ומוזיאונים בארץ ובעולם. השניים מאמינים שהחלל החדש יעניק הזדמנות ייחודית לחשיפה ולקידום אמנות עכשווית בינלאומית, במרכז תל אביב, וחזונם המשותף הוא להקים קרן תומכת באמנים בעלי כישרון יוצא מן הכלל, איכות ושווי שוק מבטיח. בחלל עצמו יוצגו תערוכות  מתחלפות, וייערכו במקום מופעים ואירועי תרבות חד פעמיים.  

ההשקה נערכה במהלך סוף השבוע האחרון בקפסולות מצומצמות של מוזמנים בשל מגבלות הקורונה. בין המוזמנים שהגיעו: טניה כהן-עוזיאלי - מנכ"לית מוזיאון תל אביב לאמנות; עו"ד חיים סאמט - יו"ר הדירקטוריון של מוזיאון תל אביב; האוצר הראשי - דורון רבינא; האוצרת לאמנות עכשווית - רותי דירקטור; השף אסף גרניט עם בנו ליאו, ורד דרנגר, חמי ולזר פרוכטר, יוני ונורית זלצמן, כרמלה ודוד רובין, יעל ורוני בראון, גיל ברנדס, איריס ריבקינד, האמנים הישראלים  גיא ינאי ונירית טקלה שעבודותיהם מוצגות בתערוכה, פיליפ כהן, מיקה ודינה וייס, אלינור מילצ'ן, תמר דרזדנר, ירון לונדון, דלית עופר ונרי ירקוני. 

אסף גרניט ובנו ליאו (צילום: מונוקול)
אסף גרניט ובנו ליאו (צילום: מונוקול)

סוזן לנדאו (צילום: מונוקול)
סוזן לנדאו (צילום: מונוקול)

מי יבנה בית לשירה 
בימים אלה עלה על הקרקע באזור השרון -  אחרי אינסוף תכנונים ותקוות, פרוייקט 'הבית לשירה', הראשון מסוגו בישראל. מדובר במתחם בקריית החינוך ע"ש בן-גוריון, שבעמק חפר, שיהווה מרכז ווקאלי אזורי, ארצי ובינלאומי, לעידוד השירה והמוסיקה. עלות ההשקעה בפרויקט הייחודי תעמוד על כשלושים מיליוני שקלים, בתרומת הקרן המשפחתית על שם תד אריסון.

 'הבית לשירה' תוכנן בקפידה מתוך חזון תרבותי וקהילתי רחב של עמותת 'מקהלות מורן', הפועלת מעל 30 שנה באזור עמק חפר, ושמה הולך לפניה בתחומי השירה, העשייה הקהילתית והיצירה למען הדורות הבאים. נעמי פארן - המייסדת, המנהלת המוסיקלית והמנצחת של מקהלת מורן, היא שיזמה את הפרויקט. לפני כשנה אושרה ההקמה ובימים אלה החלו העבודות בשטח. לטקס הנחת אבן הפינה התייצבו פארן וראשת המועצה האזורית עמק חפר - ד"ר גלית שאול.  המקימים מאמינים שהמרכז יהווה מוקד תרבותי אזורי, ויביא ליצירת שותפויות בין הקהילה בעמק חפר, לאוכלוסיות מיוחדות, ובכלל זה: נוער בסיכון, ילדים ונוער עם צרכים מיוחדים, ילדים חולי סרטן ובני הגיל השלישי. במקום ייבנה אולם קונצרטים אקוסטי חדיש ומשוכלל שיכיל 550 מקומות, אולפן הקלטות, ספריה מקצועית, מוזיאון שירה, מרכז ייחודי ארצי ובינלאומי לפסטיבלים ווקאליים, לאירוח מקהלות מן העולם ולכיתות אומן בינלאומיות.

נעמי פארן וגלית שאול (צילום: בית שירה)
נעמי פארן וגלית שאול (צילום: בית שירה)

 ביג ג'מבו סטוק
רועי ונונו, בעלים ומנכ"ל של רשת ג'מבו סטוק מעדכן כי הרשת ממשיכה להתרחב וחתמה על הסכם עם ביג מרכזי קניות. החתימה בוצעה מול גולן איפרגן מנהל נכסים בקבוצת ביג. במסגרת שיתוף הפעולה, תפתח הרשת את החנות הראשונה שלה במתחמי ביג, בצ'ק פוסט במהלך חודש דצמבר. במהלך 2021 צפויה הרשת להתרחב עם שלושה סניפים נוספים שימוקמו במרכזי ביג השונים ברחבי הארץ. 

אורית וננו וגולן איפרגן  (צילום: יניב טבריה)
אורית וננו וגולן איפרגן  (צילום: יניב טבריה)

הפורום התיירותי 

מיזם התיירות הפילנתרופי 'אוצרות הגליל', לקידום התיירות בגליל המערבי, מיסודה של אשת העסקים הפילנתרופית והיזמית החברתית  רעיה שטראוס בן-דרור, יחד עם ראש מועצת יאנוח-ג'ת - מודי סעד, הכריזו על השקת 'פורום עסקי התיירות'. הפורום, בהשתתפות מנהל מחלקת התיירות פהים סביתי, נציגי 'אוצרות הגליל' - נדב ארבל וירדן עוז, יזמי תיירות, ואנשי עסקים מקומיים, הוקם במטרה לקדם את התיירות בשני הכפרים הדרוזים עתיקי היומין על סמטאותיהם בנות מאות השנים והסודות הצפונים בהן, ועל אוצרותיהם הקולינריים, האטרקציות התיירותיות ומסלולי הטיול המרתקים בתוך הכפרים ומסביב להם.

מיזם 'אוצרות הגליל' ילווה ויסייע בתהליך ואילו ראש המועצה ינהל את כל נושא התיירות בכפרים. לדברי יזמי התכנית, הכפרים יאנוח וג'ת הם פנינה תיירותית שטרם נחשפה כראוי. הם נמצאים בגובה שבין 430-640 מטר מעל פני הים ומשקיפים על מבצר יחיעם ורצועת החוף הצפוני מראש הנקרה עד מפרץ חיפה. בכפרים אתרים היסטוריים מהתקופות: הרומית, הביזנטית, המוסלמית והצלבנית, בתי בד עתיקים ובית בד מודרני, תצפיות נוף ואטרקציות תיירותיות. 

ירדן עוז, מודי סעד, נדב ארבל ופהים סביתי (צילום: גדעון כהן)
ירדן עוז, מודי סעד, נדב ארבל ופהים סביתי (צילום: גדעון כהן)

אדריכלית האג'נדה החברתית

עשרות נשים מכל מגזרי החברה בישראל התגייסו לטובת השתתפות בסרטון המקדם את המודעות לרצח 22 הנשים בשנת 2020, לקראת יום המאבק הבינלאומי באלימות נגד נשים שיצוין השבוע. הסרטון מוצג לרגל השקת המיצג האמנותי "לא תרצח - Thou shalt not kill - Ты не убьешь - لا تقتل",  אשר הופק במסגרת שיתוף פעולה בין "גלריית 3X"3 -, ״המרחב החברתי״- עמותה המובילה פעילות חברתית, ותנועת ה״סטיקריות״ - הפועלת במרחב הציבורי להעלאת מודעות הציבור למאבק באלימות נגד נשים. המיזם נולד מתוך הפעילות של האדריכלית ליהי גרסטנר והמעצבת הגרפית מיכל שפירא שהקימו בחודשים האחרונים את "גלריית 3X3" - גלריית חלונות לאמנות חברתית אשר ממוקמת במלון WOM ברחוב אלנבי בתל-אביב. השתיים שמו לעצמן מטרה לקדם, במיוחד בתקופה זו, אג'נדה חברתית ולתת במה ציבורית לתערוכות מתחלפות בנושאים אקטיביסטיים של מגדר, חוסר שוויון כלכלי ועוד.

ליהי גרסטנר (צילום: מירב בן לולו)
ליהי גרסטנר (צילום: מירב בן לולו)

שיח של אחדות | גנית שוורץ, מנהלת השיווק של רשת יוחננוף  

גנית שוורץ (צילום: גבע טלמור)
גנית שוורץ (צילום: גבע טלמור)

 "במסגרת תפקידי אני מבלה הרבה בסניפי 'יוחננוף' ברחבי הארץ ופוגשת את קהל הקונים הרחב שלנו. אחד הדברים הראשונים ששמים לב אליו הוא שלמרות השוני הקיים בין הקונים, בסופו של דבר, כולם רוצים את אותם הדברים, ותמיד חוזרים לאותו נושא של ערכים. לכן אני מאמינה שהצעד הראשון לכיוון יצירת שיח של אחדות אמיתית צריך להגיע משיח משותף. על כולנו קודם כל להבין שבבסיס שלנו כבני אדם שווה. גם אם מגיעים מרקעים שונים, אמונות שונות, דעות מנוגדות או כל דבר אחר, בסופו של דבר אנו צריכים להתמקד בדומה ולא בשונה. אני בטוחה שאם קבוצות שונות באוכלוסייה ישבו לדבר הן יופתעו לראות כמה הדומה גדול מהשונה, וכמה כולנו חווים את אותם הקשיים, ההצלחות וההנאות. רשת יוחננוף בהקשר הזה היא מיקרו-קוסמוס של הארץ וכל לקוח שלנו יודע שהוא שווה בדיוק ללקוח שלידו. ככה אנו צריכים לראות את החיים שלנו בישראל".